fbpx

eLämää-hankkeen vuosikatsaukset

eLämää-hankkeen vuosikatsaus 2021:

– kesälomaleirin yhteydessä järjestettiin pakohuonepelikokemus WayOut Jyväskylässä, jossa hiottiin ryhmätyöskentely-, ongel-manratkaisu- ja kommunikaatiotaitoja. Saadun palautteen ja havaintojen perusteella yhteisen haasteen edessä tehtävä ryhmätyöskentely edistävät tiimityöskentelyä, yhteisöllisyyttä, roolien ja vastuiden jakamista sekä kommunikaatiotaitoja.

– keväällä 2021 toteutettiin toinen “Valmentajien valmennus” -jakso. Osallistujia 12.

– keväällä 2021 Gradia pilotoi e-urheiluakatemiatoimintaa paikallisen e-urheiluorganisaation, Exen esports Oy:n kanssa: 6 ICT-alan opiskelijan työssäoppimisjakson aikana teemoina yrittäjyys, joukkuetoiminta ja sisältömarkkinointi. Gradian akatemiajoukkue järjesti myös Gradian sisäisen opiskelijaturnauksen, johon osallistui 32 joukkuetta eli 160 opiskelijaa. Akatemiajoukkue pelasi myös kansallista koululiigaa, Educational Masters Minoria sekä osallistui Taitaja20 -näytösturnaukseen.

– keväällä 2021 JAMKin korkeakouluopiskelijajoukkue osallistui kansalliseen koululiigaan, Educational Masters Majoriin, voittaen koko liigan!

– opiskelijoita on osallistunut aktiivisesti koko hankkeen toiminnan ajan välillisesti tuotettuihin harjoittelu- ja opinnäytetyötoteutuksiin

– JAMKin Liiketoimintatutkimus/-selvitys valmistunut: kohderyhmäläisten sekä huoltajien kiinnostus ohjattua valmennus- ja seuratoimintaa kohtaan (luettavissa alta)

– Yliopiston kolme tutkimuskokonaisuutta valmistuneet:

1. Digitaalisen pelaamisen ja e-urheilun seuraamisen väliset yhteydet

2. Yhteisöllisyyden kokemukset e-urheilussa

3. E-urheilun yleisöt ja fanius

– eLämää-hanke on päättynyt 31.8.2021 

JAMKin tutkimus kohderyhmäläisten ja huoltajien kiinnostuksesta ohjattua valmennus- ja seuratoimintaa kohtaan sekä toiminnan kulut:

JAMK_Liiketoimintatutkimus e-urheilutoiminnasta

eLämää-hankkeen vuosikatsaus 2020:

– Hankkeen tuella (Keski-Suomen Kehittämisrahasto) JAMKin rakentama GamePit -tila ja valmennustoiminta siirrettiin Jyväskylän Digi & Game Centeriin, Matarankatu 2, alkuvuodesta 2020.

– JYP Jyväskylä pilotoi e-urheilutoimintaa perustaen e-urheilujoukkueen NHL-peliin, JYP Esportsin, joka osallistui ensimmäisenä Liigaseurana ECL Elite-pelisarjaan.

– Valmennusryhmäläisten turnausmatka Porin Raviradalle 7.-8.3.2020, peleinä Fortnite ja Overwatch sekä CS:GO. Miniturnaukset porilaisten kilpapeliryhmiä vastaan.
– Hankkeen maksuttomiin pelivalmennuksiin syksyn 2019-2020 aikana on osallistunut yhteensä 108 henkilöä ja täytettyjä valmennuspaikkoja yht. 211:
– 82% peli- ja hyvinvointivalmennuksiin osallistujista olivat Jyväskylästä ja lähialueilta
– Osallistujien keski-ikä 15-vuotta.
– Syksyllä 2020 toteutettiin ensimmäinen “Valmentajien valmennus” -jakso 16.9.-21.10.2020. Osallistujia 12. Seuraava jakso keväällä 2021
– Asiantuntija Tiia Luotojoen radiohaastattelu Valmentajien valmennukseen liittyen Yle Keski-Suomessa 7.9.2020
– Marraskuussa JAMKin virtuaalisessa Hakijan päivässä esiteltiin hanketta ja Jyväskylän e-urheilutoimintaa, kävijöitä yli 750 (Hankeen toimenpide: tapahtumatuotanto 2/3)
– Koronasta johtuen kaikki vuoden 2020 live-tapahtumat peruttiin, toivottavasti keväällä 2021 hankkeen avulla toteutetaan lanitapahtuma Jyväskylän alueella.
– Hanke saanut jatkoaikaa 31.8.2021 asti
– Sekä Jyväskylän yliopisto, että JAMK tekevät tutkimuskokonaisuuksia hankkeesta – tulokset julkistetaan vuoden 2021 puolella
– Julkaisu: Väläyksiä eLämästä lue s. 60-63. (Tarja Jukkala ja Marjo Kolehmainen, Humakin verkkojulkaisu: Väläyksiä Humaksta)

eLämää-hankkeen vuosikatsaus 2019:

– Rakennettiin fasiliteetit kilpapelaamiselle myös JAMK Rajakadun pääkampukselle; Game Pit (JAMKin investoinnit)

– Game Pitiä ja hankkeen toimintaa esiteltiin noin 100 yritysedustajalle JAMK for Business -päivässä lokakuussa (Hankkeen toimenpide: tapahtumatuotanto 1/3))
– Hankkeen kick-off järjestettiin lokakuussa 2019. Toteutuksessa mukana Humak, Yliopisto ja Gradia
– JAMKin esports-edustusjoukkue JamkGO voitti korkeakouluopiskelijoiden Suomen mestaruuden Insomnia-lanitapahtumassa lokakuussa 2019 (peli: CS:GO)
– 5 viikon valmennusjakso kolmessa eri pelissä/lajissa: Fortnite, Overwatch ja CS:GO
– Valmennuksiin osallistui 31/34 osallistujaa
– Opiskelijoita osallistui hankkeen toimenpiteisiin yhteensä 18 (JAMK, Humak ja Gradia)
– Opintopisteitä kertyi esports-teemaan liittyen ja hankkeen toimeksiantoina yht. 30op / syksy 2019 (JAMK)
– Projektipäällikön radiohaastattelu/HitMix 21.10.2019